Jsi tu: Medicína - aktuality  »  Onemocnění  »  Problémy se spánkem - jak se s nimi vypořádat?

Problémy se spánkem - jak se s nimi vypořádat?

Zveřejněno v kategorii Onemocnění       
Problémy se spánkem - jak se s nimi vypořádat?

Dobrý a přiměřeně dlouhý spánek je základním předpokladem pro správné fungování pro každý den. Mezitím může dojít k poruchám spánku náhle, z různých důvodů a může se z toho stát uštěpačný problém. Jak na ně reagovat?

Druhy poruch spánku

Poruchy spánku nejsou rovny pouze nespavosti. Člověk může trpět na mnoho poruch tohoto typu. Patří mezi ně např.: narkolepsie, spánkové apnoe, spánková paralýza, hypersomnie nebo náměsíčnost. Nespavost je zde však nejčastějším onemocnění, které ke všemu výrazně snižuje kvalitu života, i když trvá relativně krátkou dobu. Obrovský problém pro fyzické a duševní zdraví je však dlouhodobá nespavost. Mluvíme o ní, když problémy se spánkem přetrvávají déle než měsíc.

Je možné samostatně zlepšit komfort spánku. Nicméně, chronická nespavost vyžaduje lékařskou konzultaci. Velmi často je jedním z projevů somatické nemoci. Tímto způsobem lidské tělo může reagovat na hormonální poruchy, hypertyreózu, hypertenzi, revmatické a respirační choroby, srdeční selhání, atd. Nespavost může mít také psychickou podstavu a může se spojovat s psychickými stavy spojenými s depresí nebo úzkostivou neurózou. V žádném z těchto případů nepomůže přesné větrání v ložnici nebo rozvěšení sáčků s levandulí. Tyto typy metod můžou být efektivní při jednání s krátkodobou nespavosti způsobenou stresem, novou situací (stěhování, změna zaměstnání) nebo několika dny nemoci. Vážnější poruchy by měly být léčeny farmakologicky nebo za pomoci psychoterapie. Samozřejmě můžeme sáhnout pro přírodní prostředky, které zlepší kvalitu spánku, například. melatonin nebo uklidňující byliny. Ty však neodstraňují problém, ale pouze pomáhají regulovat spánek.

Lékařský posudek potvrzuje nespavost z pocitů pacienta. Další studie mají za cíl zjistit příčinu poruchy spánku a zvolit vhodnou metodu léčby. Tu budou doprovázet behaviorálně- kognitivní nářadí, jako je například vedení deníku spánku, regulace rytmu práce, změna stravy a zvyky spojené se spánkem (zákaz zdřímnutí si během dne, jít do postele a vstávat ve stejnou dobu), limitní kontakt s elektronikou, zlepšení podmínek v ložnici, snížení nebo úplné opuštění závislostí (zejména cigarety a alkohol), a tak dále.

Spánek a životní styl - změna návyků ovlivňuje kvalitu spánku

Dokonce i když jsme stoprocentně zdraví, můžeme si všimnout, že špatně spíme. Ve večerních hodinách dlouhou dobu nemůžeme usnout a ráno v sobě nemůžeme najít energii do práce, protože se cítíme neodpočatí. Náš spánek je mělký, což způsobuje, že se v noci velmi snadno budíme. Tato teorie může překvapit a dokonce i rohořčit mnoho lidí, ale špatný spánek je často důvodem pro nedostatečnou únavu organismu. Jde tu však zcela o tělesnou únavu. Využití energie v průběhu dne do fyzické aktivity má za následek silné potřeby hluboké regenerace organismu. Pokud jsme unaveni pouze duševní prací a v posledních několika hodinách jsme neposkytli tělu žádný pohyb, pak k nám hluboký spánek nepřijde. To je důvod, proč je tak důležité pravidelné cvičení. Čím více se bude tělo cítit unavené, "vyssáté" z energie, tím více se bude snažit homeostáze, tedy aby znovu získalo rovnováhu. Hodiny strávené za stolem a kilometry autem nebo autobusem, nezpůsobí, že naše tělo po celém dni zapadne do zdravého a dobrého spánku.

Získat kvalitní spánek pomůže změna několika dalších návyků. K pozitivním návykům v tomto ohledu patří: nepřejídání se spaním, relaxovat s knihou v posteli namísto prohlížení elektrických zařízení, pravidelné větrání ložnice, omezení spotřeby alkoholu, změna stravy na lehce stravitelnou, rozloučení se s cigaretami. Spánek bude také lepší díky díky spráně zvolené k individuálním potřebám matrace.