Jsi tu: Medicína - aktuality  »  Onemocnění  »  Zadržování vody v organizmu - rozpoznej příčiny a zbav se otoků

Zadržování vody v organizmu - rozpoznej příčiny a zbav se otoků

Zveřejněno v kategorii Onemocnění       
Zadržování vody v organizmu - rozpoznej příčiny a zbav se otoků

Teplo, blížící se měsíčky nebo nesprávná životospráva mohou způsobovat nadměrné nahromaďování vody ve tkáních těla. Ve výsledku cítíme tíhu, únavu a podráždění a váha během jednoho dne ukazuje několik kilogramů více.

Zadržování vody v těle může být objevem nemoci. Objevuje se u osob se selháním srdce, křečovými žilami, ve spojení s trombozou, nemocí ledvin a jater a také v případě štítné žlázy. Může být také vedlejším účinkem užívání některých léků. Pokud nepříjemné hromadění vody nám souží permanentně, měli bychom navštívít lékaře. Zatímco kdy se problém objevuje čas od času, podívejme se na naší stravu a životní styl.


Málo nebo hodně vody?

Může se zdát, že omezení spotřebovaných tekutin povinno odstranit problém. Není to nic více. Organizmus zadržuje vodu hlavně tehdy, když je jí málo. Pokud denně vypijeme méně než 1 litr tekutin, voda se hromadí v tkáních, protože tímto způsobem se naše tělo brání před odvodněním. Pití co nejméně 2 litrů vody denně pomůže preventivně této reakci. Během horka a fyzického vysílení potřeba vody vzrůstá. Je vážné, aby ji pravidelně doplňovat - často pít, ale malými lokami. Chamtivé vstřebávání velkého množství vody ve velkých odstupech času se přičiňují k vypláchnutí minerálních látek z organizmu


Sodík, draslík a protein

Zadržování vody je mimo jiné důsledek dodávání si moc velkého množství sodíků. Spožíváme ho spolu s výrobkami vysoce zpracovanými, občerstvením, snakami, konservovaných potravinách v plechu, jídly a omáčkami z prášku, hotovými jídly a fast foodem. Vynecháním jich z naší stravy ku prospěchu velkého množství zeleniny a ovoce napomáhá udržení rovnováhy v vodním hospodářství v těle. Stejně je na tom příprava jíde s menším množstvím soli. Do menu by jsme zato měli zařadit výtobky bohaté na draslík: rajčata, luštěniny, pomeranče, banány, brambory a plnozrnné pečivo. To je velice důležité pro organizmus, aby si zachovat správné proporce v koncentraci nejdůležitějších elektrolitů, tedy vlastně sodu a křemíku. Potřeba na ně u dospělého člověka činí 1500 mg a 4800 mg za den. V případě sodu je to ne více než plaská lžíčka soli denně. Bohužel, v dnešní době spožíváme množství ukrytého sodu, značně překračující tuto normu.


Hormonální nerovnováha

Další příčinou zadržování vody v tkáních je vzrost hladiny estrogenu. Proto charakteristické otoky a tíha se pojevují před měsíčkami nebo během užívání antikoncepčních tabletek. Pomáhá pití velkého množství vody a bylinných odvarů a také zdravá výživa.