Jsi tu: Medicína - aktuality  »  Rady  »  Jak pečovat o klouby?

Jak pečovat o klouby?

Zveřejněno v kategorii Rady       
Jak pečovat o klouby?

V těchto časech se degenerativní onemocnění netýká pouze lidí ve starším věku, ale i lidí v každém věku. Velice důležitá je pravidelná péče o klouby aby se moci radovat zdravím a správným tělesným pohybem.

Opotřebováním kloubní chrupavky, tedy přírodního tlumiče našich kloubů, je hlavní příčina problémů. Tato měkká, elastická tkáň chrání kapsu hlavy kosti a povrch kosti před obroušením. S postupem času, tkáň podléhá zužití,co vede k zániku správného fungování kloubů.


Stavba kloubů

Kloub je spojením dvou nebo více konců kostí. Konce jsou pokryty kloubovou chrupavkou, která je speciální tkání, umožňující hladkéo přesouvání kostí. Kloub je otočen kloubovou kapsou, uvnitř které se nachází mazová blána ( ta vytváří kloubní maz). Konce kostí jsou spojeny vazy.


Jak posílít klouby a jak zabránit poškozením kloubní chrupavky?

Nejdůležitější je pohyb! Bylo by možné si myslet, že to akorát nadměrný pohyb způsobuje poškození chrupavky, ale díky správným cvikům (příklady jsou uvedené níže), můžeme prodloužit správnost našich kloubů. Přiklání se k tomu také správná váha – každý další kilogram zvěršuje zatížení kloubů a narůstají degenerační změny. V profilaktyce kloubů jsou velice důležité doplňky stravy. Nejvíce důležité jsou přípravky, které obsahují:

  • glukosamin – on je nezbytnou složkou ke stavbě kloubní chrupavky a organizmus tratí zdolnost její výroby po 40 roce života,
  • vitamín C – během zánětlivých stavů se množství tohoto vitamínu snižuje až o 80%! Zodpovídá on za ochranu kloubů a ulehčuje absorbci glukosaminu a chondroitinu,
  • chondroitin – zodpovídá za vyplnění prostoru mezibuněčných spojovacích tkání,
  • kolagen – rozhoduje o výdrži kloubů a staví pojící tkáň a šlachy.


Příkladová cvičení

I. V sedě na zemi – nohy musí tvořit rovný úhel. Dlaněmi se chytneme za pravou nohu v kotníku a vytváříme 10 úklonů. Po chvíli odpočinku opakujeme vcik s narovnanou levou nohou.

II. Turecký sed – levá noha se musí nacházet pod pravým kolenem. Pomalu podnášíme koleno a přitahujeme ho k hrudníku (držíme několik sekund). Opakujeme 1O krát a po chvíli odpočinku opakujeme cvičení změněním nohy.

III. Klekání - levá noha je vysunutá na bok, narovnaná. Levou rukou saháme pod koleno a podnášíme nad hlavu – vykonáváme úklony v boku. Po chvíli odpočinku změníme nohu.

Štítky: