Jsi tu: Medicína - aktuality  »  Onemocnění  »  Častá nadýmání – jak jim předcházet?

Častá nadýmání – jak jim předcházet?

Zveřejněno v kategorii Onemocnění       
Častá nadýmání – jak jim předcházet?

Nadýmání a nepříjemné účinky nadýmání – plynatost a krkání - jsou reflexním projevem abnormality v trávicím traktu. Může být spojeno s onemocněním trávicího traktu, ale nejčastěji je působeno stravou.

Část příjmu sacharidů není zkonzumována a jde do tlustého střeva, kde je podána procesu trávení střevními bakteriemi. Bakterie vyvolávají kvašení, během kterého se objevují v trávicím traktu plyny. Jejich nepříjemný zápach je směs oxidu uhličitého, metanu, vodíku a dusíku. Kyslík, který je zásobován spolu se vzduchem způsobuje další kvašení a zvýšení objemu plynu. Odtud se tedy bere pocit přeplněnosti a "přelévání" uvnitř břicha a jsou možné i případné doprovodné bolestivé křeče střev a dušnost spojená s natáhnutou membránou.

Naopak krkání znamená odstranění vzduchu, který se dostane do žaludku s jídlem, pitím nebo kouřením cigaret. Polknutý vzduch je vylučován snadněji, když je tělo ve vertikální poloze ( dobrým zvykem po obědě a večeři je procházka).

Kromě nadýmání způsobených nemocemi (oslabení slinivky, nedostatek laktozy - enzymu zodpovědného za trávení mléka a derivátů, gastritida, enteritida), je nejčastější příčinou nepohodlí a je způsobeno špatnou stravou a stravovacími návyky.

Nejvíce nadýmavé podněty jsou:

  • cukry z rodiny oligosacharidů – nacházejí se ve fazoli, zelí, brokolici, růžičkové kapustě, hrachu a čočce,

  • laktóza, tedy mléčný cukr - může zvýšit plynatost až osmkrát; na 1/3 lidí po 60 letech věku nepůsobí enzym, který lalktozu tráví,

  • škrob v pšenici, oves, kukuřice, brambory, chléb a těstoviny

  • některá rozpustná vlákna - beta-glukany v otrubách nebo pektina v jablkách, dostanou se do tlustého střeva pouze částečně a mohou tam způsobit živobytí pro bakterie vyvolující plyny.

Nadýmání částečně zabrání česnek a zázvor, které vedou k rozpadu plynové bubliny v žaludku a střevech. Podobný efekt mají některé koření jako např. kmín, fenykl, majoránka a koriandr.